woensdag 31 januari 2007

Over megasterren

Jack the Slipper (wil hier niet genoemd worden!) deed mee in de aflevering van Klokhuis van vanavond over de DTM (Duitse toerwagens meisterschaft). Al maanden geleden zijn de opnamen gemaakt. Natuurlijk zaten we niet alleen al om 18.20 voor de buis, ook de dvd recorder stond klaar. Voor actie!
En die kregen we, raceauto's (Audi, Opel en Mercedes) en dove Piet die een liedje zong over de DTM. Natuurlijk waren wij gefixeerd op beelden met Jack, en die kregen we! Voor jullie heb ik dus de dvd afgespeeld en van de beelden van het Kasje en van Jack foto's gemaakt. Van belabberde kwaliteit, maar dat is vanzelfsprekend.
Jack wordt nu een nieuwe carriere voorspeld. GTST, ONM en buuv An belde zelfs over een hoofdrol in Lotte! Voor de frank103 weblogbezoekers: Jack staat links achterin, achter de man met de blauwe outfit.

Dinsdag: treinen!

De dinsdagavond spreek ik meestal af met mijn neven Erik en Richard, die hier beiden niet genoemd of afgebeeld willen worden. Toch? Meestal gaan we naar Erik om te knutselen aan de Ho Märklin spoorbaan. Gisteravond was het de beurt aan Richard. Natuurlijk begint de avond dan met een foek en het kletsen door goede tijden slechte tijden zodat Mariëlle (wil hier ook niet genoemd worden) toch al snel vraagt wanneer we eens naar boven gaan (ik bespaar jullie de discussie over de mogelijkheid om de ondertiteling aan te zetten bij GTST omdat je anders iets van de boeiende gesprekken mist.....). Op zolder staat de schaal N spoorbaan van Richard. Peco rails, Minitrix, Fleischmann, Roco digitaal, ik hoor jullie al zeggen: houd maar op, we begrijpen het al: storingen en ontsporingen! En dat klopt natuurlijk. Of de wagon loopt zwaar, of de stroomvoorziening van de lok is niet best, of de wissels zijn te hobbelig, het is hachelijk! En die mooie Franse lok die wel goed loopt gaat zo hard en remt zo slecht (ja: boem is ho), het lijkt wel een Fly Viper! Toch hebben we ons een paar uur uitstekend vermaakt en wagons weer op de rails zetten of lokjes aanduwen: het went! Op de foto's natuurlijk een foek, een stukje spoorbaan met de Franse lok en een 194, de geordende werktafel van Richard en twee keer een 103.

Klokhuis met Jack the Rapper!

Nog een paar uur en dan is het zover: de enige echte unieke ongeëvenaarde Jacko il Slippero in actie! Bij het klokhuis op nederland 3 van 18.25 tot 18.40. Ach, waarom zou ik zender en tijdstip nog moeten herhalen, jullie hebben toch allemaal de dvd recorder al ingeprogrammeerd? Wat natuurlijk toppie (sorry, elke andere kwalificatie voldoet niet) is van Jack is dat hij de onbekende beginnende artiest dove Piet, bekend van de Osdorp poessies, in staat heeft gesteld de achtergrondmuziek te verzorgen. Gelukkig dat de redactie van Klokhuis met zijn keuze accoord ging: de muziek klinkt dan als kattegejank, maar de snelle raceautomotoren klinken ook niet zo fijn, meer als de boormachine van de tandarts (John bedankt!). Veel kijkplezier toegewenst!
Posted by Picasa

maandag 29 januari 2007

Twentetrack, deel 4: fig tasty

Dan komt aan alle jolijt een einde en spreken Henk, WJ en MJ af richting A en Z te willen reizen. Om een tegenbezoek af te leggen. Aangezien John en ik beide niet beschikken over een vast circuit hebben we de gedachte geopperd het circuit van MTRC voor een zaterdag of zondag te huren. Dat biedt diverse mogelijkheden, want ook Ronald Muis lijkt me te porren voor een echte racemiddag op het circuit van MTRC, en Jack, JeeWee en de heren van DARC ook! Ja, de kantine van MTRC beschikt over een tostiapparaat, een frituurpan en een biertap! Waarom de afspraak / datum nog niet vast staat is dan natuurlijk moeilijk te begrijpen.....

Voor degenen die nog geen genoeg hebben van de zolder van Henk plaats ik een foto van zijn pitsgebouw, een decoratief fototoestel, natuurlijk een fappeltaart en last but not least: een fig tasty (is een foto van een big tasty).


Het is hachelijk!

Twentetrack, deel 3: fegenstanders

Natuurlijk omdat ze niet op de foto wilden en daarnaast om ze tijdens de race uit hun concentratie te halen heb ik natuurlijk tientallen plaatjes geschoten. Van de tegenstanders. (Een fegenstander is een foto van een tegenstander!) Uiteindelijk telt natuurlijk alleen het resultaat! Het geeft niet hoe je laatste wordt, als je het maar wordt! Voor jullie, de frank103weblogbezoekers, die graag eens willen zien met wie we de zondagmiddag op zolder hebben doorgebracht, hier de afbeeldingen. Mocht je ook graag frank103 live in action willen zien, dan zal je op de link van twentetrack moeten klikken. Maar geheel voor eigen risico, dat moet duidelijk zijn. Op de foto's: WJ, MJ, MJ en Wesley, John uut Z en als laatste de gastheer HenkG.

zondag 28 januari 2007

Over acteurs!


Binnenkort, op woensdag 31 januari 2007, is hij op TV, de enige echte Jack the Slipper, hier rechts op de foto. Bij welk programma, hoor ik je denken? En van hoe laat tot hoe laat en op welke zender moet ik videorecorder (voor de modernere Frank103weblogbezoekers: de DVD recorder) inprogrammeren? Dat is:

31 januari van 18.25 tot 18.40 op Nederland 3

Ga dat zien! Enne, hoe groot achten jullie de kans dat ze Jack er toch uit hebben geknipt?
Posted by Picasa

Twentetrack, deel 2: facaobaan

Naast een Scalextric circuit heeft Henk ook een cacaobaan. Heerlijk die geur, stof en ehhh



nog meer stof. Eigenlijk lag overal op zolder wel wat cacaostof . Zei iemand hachelijk? Maar: een cacaobaan is leuk! Om niet te zeggen fantastisch! Geheel geen probleem dus, dat stof (Henk is maar 2 uur wezen stoffen en stofzuigen na ons vertrek). Maar ik vond het wel de moeite waard (die van Henk dus). En niet alleen ik heb voor de nodige fijnstof gezorgd, natuurlijk deed Wesley (aka de vandaal) ook zijn best. En MJ, John en Robbert! Het resultaat is een aantal matige foto's, omdat de lichtomstandigheden daarom vroegen. En had ik jullie al verteld dat de tuin van Henk bijna grenst aan een spoorlijn? Niet alleen Wesley wil een weekje logeren bij Henk........

Twentetrack deel 1: de fudding

Vandaag zijn we naar Twentetrack geweest! Ik hoor jullie denken, is dan niet het circuit van Henk, helemaal aan de verkeerde kant van Nederland? Richting Duitsland, zeg maar? Zodat we als voorbereiding (voor het Twents dialect) in de auto het CD'tje van Das Blech van Spliff (Tristan bedankt!) moesten spelen? Dankzij de JohnJohn reden we in 1 keer goed (Gastheer G: een JohnJohn is beter beveiligd tegen diefstal: al ben ik gestopt bij de benzinepomp, deuren open laten staan, niemand wilde hem meenemen). En net als een paar weken terug (bij MJ!) werden we weer hartelijk onthaald! Soep, broodjes en pudding (zie de fudding = een foto van een pudding)stonden klaar. MJ was boven al aan het oefenen. En na de lunch gaan we boven kijken hoe het circuit van Henk erbij staat! Natuurlijk ook de picknickset en of die ons bezoek heeft overleefd. Wil je daarvan foto's zien (ja, dat maakt je behoorlijk uniek!), dan moet je hier vanavond laat of morgen weer komen kijken. En Kliko en P-spotter: de foto's zijn binnen en plaats ik hier komende week. Voor wie niet kan wachten: http://pspotterinfo.web-log.nl/pspotterinfo/2007/01/frank103.html

zaterdag 27 januari 2007

Over cursussen

Met enige regelmaat moet ik voor mijn werk op cursus. Permanente educatie noemt men dat. Ik val jullie gemakshalve maar niet lastig met met 10-1-d, 13b, 13ba, 15d en meer. Hoogtepunt is natuurlijk altijd de lunchpauze, snel een broodje (en satéstokje) naar binnen werken en dan buiten een wandeling maken door het park. Waar men ook decoratief een kasteeltje geplaatst heeft (normaal op een spoorbaan, maar wie durft er eentje te plaatsen op een racebaan?).Oké, misschien was het kasteel er wel eerder dan de leslokatie. Of deed de kasteelheer ook aan permanente educatie? Voordat bij een aantal bezoekers (zoals bij MC HAmmer, Mike voor zijn vrienden) hier de stress in de kneiter slaat, zoals eerder deze week bij het DOOR MADELON! geplaatste onderwerp numerologie, brei ik hier nu een eind aan dit boeiende stukje. Mocht de weblogbezoeker per ongeluk weten welk kasteel dit is, dan volgt hier uiteraard een eervolle vermelding, en heb ik een goed excuus om nog een aantal foto's te plaatsen. Van bedenkelijke kwaliteit, maar dat zal duidelijk zijn!

vrijdag 26 januari 2007

Racegedoe

Als ik mijn (bijna) dagelijkse rondje doe langs de links (en die staan links, anders waren het geen links?) dan valt het me op dat ik genoemd word. En dat is hachelijk! Is het dan niet positief? Nou, 'men' heeft commentaar op het aantal onderwerpen hier. Beter gezegd: het aantal nonderwerpen. Wat volgens Henk G weer lijkt op dwergwerpen (is het gooien van kinderen ook goed, er is hier een gebrek aan dwergen?). Tja, iedere week weer een foto van MTRC, dat wordt ook saai. Denk ik dan. En iedere week naar DARC of een andere racebaanliefhebber, dat loopt nogal in de papieren aangezien ik niet in bezit van leasebak met bijbehorende tankpas ben. Een alternatief racebaanonderwerp dan maar. De scenery. Een decoratief op het circuit te plaatsen Italiaanse bolide. Toen ik begin dit jaar (mei) een bezoek bracht aan Bouwe had ik voor hem een Easykit meegebracht. Voor op Speederz. En een tweede exemplaar had ik gekocht 'voor eigen gebruik'. Om wat betrokkenheid bij de vandalen te kweken heb ik samen met vandaal 2 (Wesley, voor de regelmatige bezoekers hier) de easykit in elkaar gezet. En dat ging zeker easy! Wesley, 7 jaar, had geen enkel probleem met deze kit. En dat schept verwachtingen! Op het weblog van JeeWee (racebaaninfo.nl) is te lezen dat Ninco binnenkort komt met een Ferrari F50 kit en Slot it met een Ferrari F40. Natuurlijk vraagt dat om een vader-zoon samen een Ferrari bouwen activiteit! Wordt vervolgd!

Neem je hem mee?

Collega Harry gaf woensdag aan dat je vrij moet hebben om foto's te maken. Onzin lijkt me! Om foto's te maken moet je je camera bij je hebben! Zo herinner ik me een serie foto's van GastheerG in zijn auto (wat de andere automobilisten waarschijnlijk ook bijzonder gevonden zullen hebben). Gistermorgen, op weg naar een cursus te B heb ik deze foto voor jullie gemaakt. Met 110 op de linkerbaan. Foto is alleen bijgesneden (croppen voor de kenners). Dus Harry: meenemen die camera! Posted by Picasa

donderdag 25 januari 2007

Over nonderwerpen deel 2

Zoals MJ, Willem S, Henk G en veel meer bloggers merken: het valt niet mee om onderwerpen te vinden over racebanengedoe. Voor een weblog. Kijk, experts als JeeWee zijn al vele jaren bezig. En de heren van DARC hebben 4 regelmatige bloggers. Image Hosted by ImageShack.usDan is het te doen. Ik ben na de start, geïnspireerd door Kliko green, al snel over gegaan op nonderwerpen. En daar zijn er veel van! Heel veel! En omdat ik iedere kwaliteitseis overboord heb gegooid kan ik ook werkelijk alles plaatsen! Een trein dus weer. Omdat ik deze via imageshack ook op het mtrc forum kan plaatsen.

woensdag 24 januari 2007

Een fonsopkomst

Een fonsopkomst is een foto van een zonsopkomst. Eerst (de reservekopie) bewerken in GIMP (freeware), dan nog eens wat klooien in Picassa. De 'flares' bijvoorbeeld, komen uit Gimp. En de extreme kleuren uit Picassa. Ja: het IS hachelijk!
Toch maar eens een boek fotosjoppu voor dummies kopen! En niet zo'n ander fotoboek met van die natuurlandschappen. En goede interviews. Autoweek? Posted by Picasa

Over nonderwerpen deel 1

De ontwikkeling van het Frank103 weblog is hachelijk!, zo is mij laatste tijd duidelijk geworden. Bezoekersaantallen nemen toe en een anoniem (ja, iedereen mag hier ook weer anoniem teksten plaatsen) weet zelf te melden dat hier veel berichten zijn die nergens over gaan. Non-onderwerpen! Of, vanaf heden: nonderwerpen! Net als dat WillemS en Theflyingeegel opmerkingen hebben geplaats over de tenaamstelling van hun link, aan de linkerzijde van je scherm. Ja. Nonderwerpen, links, hebben jullie gemerkt dat er nu al 2 dagen lang ijs op de buitenkant van je auto zit? En dat de lagere temperatuur die daarmee in verband gebracht kan worden, leidt tot mooie zonsopkomsten? Hier links de foto van vanmorgen, ijs op de sloot en een mooi zonnetje. Het gaat inderdaad weer helemaal nergens over! Posted by Picasa

dinsdag 23 januari 2007

De 18.4

De foto's van de stroomlijnlok waren redelijk, maar de schuifbeweging (Jack, zo heten de stangen/aandrijfassen) was slecht zichtbaar. Ook vond Kliko teveel op de neus scherpgesteld. Nu is één 15o watt bouwlamp natuurlijk niet geweldig, ik val jullie liever niet lastig met de beperkte ruimte op de baan waarop de trein 'redelijk' belicht wordt. En de Minolta 3500 flitser van m'n broer Rob doet het even goed als mijn Vivitar: niet! De foto's van de 18.4 vanavond liepen niet fijn, de rookgenerator werkt veel minder dan die op de stroomlijnlok en Lisanne was er niet als hulp om de lok steeds door het licht te rijden. Voor de liefhebbers: op de foto klikken geeft een beeldvullend plaatje, net als bij de kleine foto van de stroomlijnlok. Tips zijn welkom! Posted by Picasa

maandag 22 januari 2007

De stroomlijnstoomlok

Daar waar de ene fotograaf voorzichtig is met het delen van zijn keukengeheimen, daar is GastheerG (Gerard Geit voor zijn vrienden?) zeer mededeelzaam. Zonder enige toestemming (maar met bronvermelding)neem ik hier bijna integraal zijn verhaal over:
"
Heel veel vragen over de sneeuwfoto´s. Leuk dat er dit soort vragen binnenkomen. Ook veel vragen over de camera. Maar de vraag met welke camera is niet erg relevant. De camera maakt maar een ZEER klein deel uit van het resultaat.Er zijn namelijk een aantal zeer grote uitdagingen met dit soort foto´s!
De uitdagingen:
Licht!!!!!! - racebanen liggen doorgaans op zolders, kelders, schuren en garages.
Scherptediepte - autootje zijn weliswaar geen macro maar toch klein genoeg om hier een uitdaging van te maken.
Bewegingsonscherpte - deels wil je die. Zeker in de wielen. Maar als je met de auto meebeweegt wil je geen andere bewegingsonscherpte.Witbalans. Omdat je met kunstmatig licht (vaak verschillende bronnen) aan het werk bent blijft dit erg lastig.
Afdrukmoment - je wilt niet te vroeg en niet te laat knippen.
Met foto´s zoals afgelopen weken geplaatst wil je dat de body van de auto scherp is. De wielen draaien en de opspattende sneeuw nog als opspattende sneeuw herkenbaar is. Maar je wilt ook minimaal naar diafragma f16 om genoeg scherptediepte te krijgen. Dus LICHT heb je nodig.Een oplossing is 3000 watt aan bouwlampen op je baan te zetten. Het probleem daarbij is dat het in mum van tijd niet je racebaanzolder is maar een sauna.
Daarnaast is licht van permanente bronnen lastig om zacht te maken. Een softbox op een bouwlamp smelt immers als sneeuw voor de zon om maar even binnen het thema te blijven. En je wilt toch wat zachter licht. Probeer het maar en je ziet wat ik bedoel. Dus permanent licht valt eigenlijk af. Flitsen dan. Nadeel van reportage en ingebouwde flitsers is dat de flitstijd erg kort is. Op zich is dat terecht maar voor DIT soort foto´s zit dat in de weg. Strikt genomen kan je met twee goede reportageflitsers met een softboxje erop een racebaan van 4 x 1,5 meter goed uitlichten. Alleen draaiende wielen wordt erg lastig omdat de flitstijd eigenlijk te kort is. Je kan dan nasynchroniseren op het achterste gordijn maar je auto´s worden dan een veeg. Wil je TOCH reportage flitsers gebruiken zet ze dan op M. Immers de meeste moderne flitsers geven een voorflits voor de witbalans. Je krijgt dan met dit soort foto´s een soort ghost mirage. Leuk voor een keer maar niet bruikbaar voor een serie.
Dus langzame flitsers. En studioflitsers zijn doorgaans erg langzaam. Dit vooral om de synchronisatie tussen de flitser en een camera van een ander merk aan te laten sluiten. Maar ook door het grote vermogen duurt een flits wat langer. Puur theoretisch kan je de flitsduur nog verlengen door de tweede flitser niet via de sync aansluiting te gebruiken maar als slave. Puur theoretisch ontstaat er dan een nog langer flitswindow.
Richt de flitsers op het plafond. Max power! Liefst 1 met softbox (of plu). ISO zo laag mogelijk (minimale ruis!).Camera op M. Sluitertijd op 1/100. Diafragma op f16 en een proeffoto maken. Check je histogram en stel je diafragma bij.Ga nu met een auto rijden en beweeg de camera mee met de auto. Maak op het gewenste moment een foto. Gebruik lenzen tussen licht groothoek en licht tele. Extreem groothoek moet je te dicht op de auto en met extreem tele krijg je meer bewegingsonscherpte. Zet de camera op continu AF. Als je camera de mogelijkheid heeft om het AF veld te selecteren zet deze dan vast op het middelste veld en volg daarmee de auto.
Bovenstaand spelletje kan met iedere digitale reflex. Omdat de studioflitsers je NIET in staat stellen om snel foto´s achter elkaar te maken is een razendsnelle (beeldjes per seconden) camera NIET relevant.
De eisen die je stelt aan een camera om dit te doen: Camera moet een M stand hebben en de ontspanvertraging moet kort zijn. MEER niet!!!Met een studio flitsset van 250 Euro (bv Falcon Eyes startset) en een willekeurig DSLR van 500 Euro zijn de sneeuwfoto´s te maken. Dat ik een wat duurdere camera gebruik is wellicht interessant maar NIET relevant. "
Voor meer tekst en uitleg:
http://www.racebaanweblog.nl/, op dinsdag 16 januari 2007. Image Hosted by ImageShack.us

Vanavond heb ik dus de bouwlamp neergezet en de schoorsteen van de stroomlijn-003 gevuld met rookolie. Lisanne achter de 6021 (zou je vroeger de transformator genoemd hebben, in 2007 heet zoiets de central unit). Dan langzaam rondjes rijden. En foto's maken. Diverse instellingen. Of deze foto gelukt is? Dat hoor ik graag van jullie. De foto is licht gecropt, iets meer licht en schaduw erin, en 1 keer digitaal verscherpt. Als iemand denkt dat het met behulp van fotosjoppen beter kan, dan mail ik graag een origineel.
Posted by Picasa