woensdag 30 januari 2008

Naar de klote(n)!!!!

Het leven van een kat lijkt zo mooi. Eten, slapen, spelen, nog meer eten, slapen en spelen. Klimmen in een boom, je schopt eens een hond! (mar10e: het hoeft niet een boxer te zijn, een andere hond kan ook!)Het is niet voor niets dat veel mensen als kat willen reïncarneren.

Toch vergeet men dan 1 moment. Een deel van een dag. Eigenlijk is het niet meer dan een ochtendje. En daarvan dan weer een klein deel. Misschien zit je wel langer bij de tandarts? Maar in dat ondeelbare moment zijn er 2 vrouwen en een scherp mes, en die snijden daar waar je dat niet fijn vind!

Eenmaal thuis wordt de oorlogswond uitgebreid bekeken. De buren komen zelfs even kijken. Koffie en een koekje erbij. En er worden foto's gemaakt. En die worden ook op internet geplaatst! Bibbel is geen stoere kater meer, maar een stoere je-weet-wel kat. En als ze uitgeschoten zijn met dat mes is dat stoere ook verdwenen. En nu is het bijkomen, uiteraard vooral van het psychische leed. Het is hachelijk!

dinsdag 29 januari 2008

De Kruidvat lok

Vanmorgen ontstond op kantoor discussie over de treintjesfoto's van afgelopen weekend. Niet alleen hadden de collega's, die hier niet genoemd willen worden (Harry en Peter), het verhaal hier gelezen en de plaatjes gekeken, ze hadden het ook onthouden!
Ik maak dan dus ook meteen even van de gelegenheid gebruik: heren, het is 0067! Onthouden graag!
Zo, verder met mijn verhaal. Er was verwarring over de lok op de foto's, die met de zwaailichten. Dat was de Kruidvat lok van de tekst, zo beweerden ze.
Nee dus. Het was de Roco 2400. De Kruidvat lok 6505 is een drie-asser. Een niet bestaande lok, of fantasielok. Die vanwege zijn zwaailicht en aanschafprijs in mijn collectie niet mocht ontbreken.
Dat de lok (met nummer 6505) niet echt bestaat zal me verder worst zijn (maakt me ook niet uit wat voor worst, hoewel ik grillworst wel erg lekker vind).
De wel bestaande rangeerlok in mijn verzameling is de 634 van Roco, waarvan de tandwielen onderling geen contact maken zodat de lok wel herrie maakt maar geen milimeter van zijn plaats komt. Omdat ook de schroefjes van zeer twijfelachtige kwaliteit zijn krijg ik dit hok (voor de kenners: bakkie) niet open. Omdat dit verhaal kop nog staart heeft plaats ik natuurlijk ook een echt bestaande 6400/6500. Harry, Peter, is het nu duidelijk?
Die ene lok met zwaailicht komt bij het Kruidvat vandaan, de andere loks niet! Hachelijk!

maandag 28 januari 2008

Meer over de vaas

Vanavond kreeg ik van Jacko, die hier vast niet genoemd wil worden, een e-mail. Mijn foto van de vaas die hier in december te zien was en die ik heb gebruikt voor de fotowedstrijden op digireflex en digi foto freak, overigens beide wedstrijden zonder een punt te krijgen (snif...), heeft Jacko bewerkt. En dat laat ik jullie natuurlijk graag zien! (foto hierboven: het origineel, foto hieronder: bijgesneden en meer -roest- kleur)Natuurlijk laat ik ook de diverse ondergaande zon foto's zien van afgelopen zomer en het origineel. Op de wand achter mijn bureau hangen zowel de sneeuw als de ondergaande zon foto (hieronder, let op het vliegtuig in de linkerbovenhoek) in een uitvergroting van 50 bij 70 centimeter, een beetje het maximum wat mogelijk is met mijn camera. Als je dan met je neus op de foto gaat staan dan zie je duidelijk het verschil met analoge fotografie. (hieronder, 2 foto's van 17 juli 2007)Vooral wat betreft scherptediepte en onscherpe details aan de voorzijde van de foto. Ik denk dat de oorzaak daarvan in het fotograferen in jpg ipv raw zit. Maar dat ga ik nog uitproberen. Dus helaas voor jullie, het wordt vervolgd!

zondag 27 januari 2008

Over de 2433

Roco heeft eind vorig jaar de 2433 uitgebracht. In Ho zowel in gelijkstroom als in wisselstroom. Laatste tien jaar ben ik redelijk fanatiek bezig geweest de belangrijkste series NS-loks te kopen. Bij voorkeur natuurlijk van Marklin, maar Marklin leverde nooit zoveel NS loks. Met de Roco 2433 is de verzameling loks nu grotendeels compleet.
Een 1000 van Roco heb ik wel gehad, maar het was een groen exemplaar (ipv blauw) en de ombouw naar Marklin 3-rail was nogal kostbaar. Van de eloks heb ik inmiddels de Marklin 1100 met botsneus, de 1200, 1300 (electrotren) en 1600 in de kast staan.
Diesels waren er alleen van Roco, en van Roco had ik niet zo'n hoge pet op. Maar voor rangeerwerk heb je een diesel nodig en dus werd een 6400 gekocht zodra Marklin deze aanbood. In de Kruidvatset zat een 'nep' rangeerdiesel met zwaailicht, maar gezien de prijs kon deze ook niet ontbreken.

Maar voor de andere dieselloks, de 2200 en de 2400?

Dan toch maar een Roco diesel kopen, de 2225, en die deed het eigenlijk heel goed. De bruine uitvoering van de 2200 volgde snel en zelfs een 600 bakkie is opgenomen in de collectie. Die is dan wel weer defect, je kan niet alles hebben. Als laatste belangrijke lokserie ontbrak dus tot vandaag de 2400. Die lancune is vanmiddag opgelost.
De kenner roept direct: hee, die 1000 in blauw en de 1500 dan? Ja, die blijven ontbreken. De blik is nu gericht op de treinstellen. De sprinter, plan V (beiden Fleischmann) liggen al tientallen jaren in de kast, de groene Piko hondekop is vorig jaar gekocht. De ruim 20 jaar oude Lima Koploper en de Marklin motorpost zijn nog erg analoog. Maar er is nog veel moois in de handel. Natuurlijk het TEE Ram dieseltreinstel, een (Mehano) Lint, een Thalys en Marklin heeft voor 2008 een 4-delige koploper aangekondigd.
Stoom? De echte NS stoomloks zijn alleen te koop als bouwdoos of als zeer kostbare Philotrain lok. Buiten budget! Na 1945 deden echter een aantal Duitse loks dienst in Nederland waarvan Marklin een lok heeft uitgebracht, de 4900. Uiteraard staat ook die in de kast.
Misschien is er nog iemand met verstand van zaken die het volgende materiaal nog mist:
de class66 (Mehano), G2000, 200/300 sik, 232 (Ludmilla) of 189 (wordt nu gebruikt door Railion). Niet?

Plan 46 (Lima) of Roco blokkendoos? 1700, 1800?

Nee, ik dacht al niet dat iemand tot hier zou lezen. Hachelijk!

donderdag 24 januari 2008

Over bezoekers

Hoewel er toch best een boel bezoekers dit waardeloze weblog bezoeken, volgens de sitemeter, laat slechts een heel klein aantal reacties achter. En reacties kunnen natuurlijk leiden tot nieuwe berichten. Over de Mondeo van neef Erik, zo uit de showroom hier op het weblog. Over Willem S. die toch weer eens zijn weblog bijwerkt omdat hij hier links, bij de links, verwijderd werd. Of het weblog van spoorlijnbrein die plotseling was verdwenen, maar ik heb uit (on)betrouwbare bron vernomen dat er een opvolger komt. Is het dan allemaal rozegeur en maneschijn? Ik heb de raceavond bij MTRC laten schieten, thuis kan ik ook suf oefenrondjes rijden.. Maar veel erger, voor jullie: kaartjes voor de nieuwe show van Ernst en Bobbie zijn besteld! Jullie gaan er hier meer van zien! Jullie reacties zijn dus zeer welkom!

dinsdag 22 januari 2008

Reclame!

Natuurlijk maak ik hier graag reclame voor de auto op deze foto's. Een fraaie bolide, in zilvergrijs met een groen tintje. Alu-look. Dat wil zeggen, snelle velgen en een snel dashboard! Een 2 liter motor met 145 paarden. Genoeg ruimte op de voorstoelen en dan ook nog een boel ruimte op de achterbank. De kofferbak lijkt op de echoput van Vrouw Holle. Perfect? Nee, die miep van het navigatiesysteem is natuurlijk prut! Staat er een lekker muziekje aan , zit ze er gewoon doorheen te kletsen. Iets over linksaf? Het is hachelijk!

maandag 21 januari 2008

Modelspoordagen

Via Damduin van Racebaanweblog kreeg ik een mailtje van Marcel van MPV-online. Ik had laatst een stukje op Racebaanweblog geplaatst over een artikel in Autovisie dat met hulp van Marcel tot stand was gekomen. Het stukje: http://www.racebaanweblog.nl/2008/01/over-literatuur.htm
Nu vroeg Marcel zich af wat ik bedoelde met de opmerking dat hij wél genoemd wilde worden. En erger: wat bedoel ik met 'het is hachelijk'?Tja, iemand (Marcel bedoel ik, wel op blijven letten!!) die serieus mijn geneuzel leest. Snif. Dat is een mooi moment!

Ik ben er stil van! En degenen die me kennen zullen beamen: dat gebeurt niet snel..... Marcel wordt hier links bij de links genoemd als racebaanwinkel te Amsterdam (MPV-Online), en als winkelier zijnde wordt Marcel natuurlijk graag genoemd!! Marcel in Amsterdam dus (Marcel, krijg ik nu korting?)
Goed, verder heb ik alleen treinenfoto's voor jullie. Natuurlijk van de exposanten die hun gelijkstroomtreintjes moeten aanduwen, iets wat bij Märklin alleen bij uitzonderlijke vervuiling van de spoorbaan voorkomt, zoals op de treinenzolder van neef Erik. (Die hier dan ook liever niet genoemd wil worden!). En van al die fotografen die met hun grote hoofd in het beeld hangen zodat ik geen mooie foto kan scoren.





Ahum, mijn grote kop komt ook vaak storend in beeld? Het is hachelijk!

zondag 20 januari 2008

Nationale modelspoordagen

In het Evenementencentrum Rijswijk, vroeger bekend als Darling Market in Rijswijk, was dit weekend de modelspoordagen. En daar zijn we zaterdag naar toe geweest (foto hierboven: de voorbereiding)! Natuurlijk heb ik voor jullie een serie boeiende, smaakvolle foto's gemaakt, die ik graag hier plaats. (Foto hieronder: vrijwel alleen mannen, hele hordes, wachten voor de kassa)De mindere foto's volgen natuurlijk later deze week. (Foto hieronder: koffie mét!)Je kunt immers niet alles hebben! En koopjes? (Foto's hieronder, de lunch. De middagkoffie mét bespaar ik jullie, maar dat kost moeite!)Ik heb een lading passtukjes en een 4049 gescoord. Jaja, je kan echt niet zonder!

NB een beursbezoek is bijna helemaal Sonja Bakker proof. Buiten de maaltijden om dan!

vrijdag 18 januari 2008

Nog meer vroegah

Gisteravond was een waardeloze raceavond bij MTRC. Zo'n avond waarvan je zegt: daarvoor ga ik niet (meer) uit huis! De auto, een Slot-it Porsche 956K, reed uitstekend.
De regelaar van Slot-it deed het uitstekend.
Waarom dan een waardeloze avond? De andere leden hadden geen zin in een race. Ja, dan wordt je lid van een racebaanclub.... Goed, die open dag op 2 maart om meer leden te werven is dus feitelijk voor mij te laat? Gelukkig brak de achterspoiler van de Porsche opnieuw af, zodat ik deze avond niet geheel uit het geheugen hoef te/moet wissen, ik moet de spoiler immers weer plakken.

Een veel boeiender onderwerp: vroeger waren Märklin wagonnetjes van metaal. Degelijk, niet te veel details, met een veer om de koppelingen te richten. Anno 2008 is een wagon ruim voorzien van pietepeuterige details die het pakken van de wagon een hachelijke kwestie maken. Ruim meer details dan bijvoorbeeld de Porsche! En is een Porsche misschien al geen kinderspeelgoed meer, deze wagon is het zeker niet. Overigens is het prijsverschil tussen de Porsche en de wagon ook heel beperkt (40 euro resp. 35 euro). Of al die details echt zinvol zijn? Bij een raceauto rijd je details eraf en bij een wagonnetje vallen ze op een grotere spoorbaan natuurlijk helemaal niet op. Had ik al hachelijk gezegd?

Ook de raebaanlinks, links, zijn opgeruimd. Volgorde nu is datum van bijwerken. Verwijderd is iedereen die 3 maanden niet een update heeft geplaatst (Willem S, Fauto, Dakotatrack).