vrijdag 30 oktober 2009

L'heroisch afzien met Frank-103

Sommigen mensen reizen honderden, misschien wel duizenden kilometers, om af te mogen zien op een stukje slecht geafsfalteerd fietspad (lees: men is het asfalt vergeten). http://gastheerg.blogspot.com/2009/10/leroica-2009.html Anderen fietsen daar bijna dagelijks. Maar of dat 'l heroisch is? Verstand op nul en met adembenemende snelheid over de strade bianche. Te langzaam rijden heeft gevolgen. Dat betekent 20 minuten langer wachten op de volgende trein. Nog niet de krant kunnen lezen over de topper van komend weekend (AJAX tegen een amateurclubje uit een havenplaatsje in de buurt van Den Haag). En ook 20 minuten later tussen de grauwe kantoren door wandelen op weg naar mijn werk.
Om het sportieve gevoel van de fietstocht 's ochtends vast te houden gaan we ieder dag lunchwandelen. Naar de plaatselijke bakker met zijn mooie moderne apparatuur.En hij bakt daarmee een uitstekende lunch (en letten jullie vooral op de hoeveelheid groen)! Na een rustige middag volgt dan de thuisreis. En opnieuw het stuk strade bianche, met een onbekend aantal hoogtemeters. En thuis wacht, na zoveel ontberingen, de beloning! Hachelijk?

donderdag 29 oktober 2009

Over draaischijven en studiedagen

Het grut was gisteren vrij want het onderwijzend personeel had een studiedag.
Tja. Wil je één stuks grut mee naar een educatief verantwoord evenement in Duitsland dan moet je 20 formulieren invullen voor toestemming, maar school heeft mij geen toestemming gevraagd om het grut vrij te mogen geven. Fietsen of foto's maken met Bert zat er dus niet in. Na koffie en internetten was het dus tijd voor de Märklin draaischijf, het grut vermaakte zich geweldig met de aanwezige bergen Playmobil. Eerst moest de tafel verbouwd worden, het gat in de MDF plaat moest dichtgemaakt omdat de Märklin draaischijf gewoon op de tafel ligt en niet verdiept ingebouwd moet worden. Dan moet ook het zachtboard vervangen worden door een nieuwe plaat zonder gat. Rails leggen en draaischijf aansluiten op schakelkast en we zijn klaar. De Fleischmann draaischijf zal nog steeds gemaakt moeten worden, en krijgt dan een bestemming in de ooit te bouwen modulespoorbaan, die de neven en ik van plan zijn te gaan bouwen. Ooit. Maar de Märklin draaischijf doet het!

woensdag 28 oktober 2009

In de genen

Ten noorden van de evenaar is het 's winters lastig eten zoeken in de besneeuwde bossen. De jager verzamelt voedselvoorraden om de winter door te komen. En zo is verzamelen dus genetisch bepaald! Anno 2009 hoeft de jager alleen naar de plaatselijke buurtsuper te rijden om de voorraden aan te vullen, de verzameldrift richt zich nu op andere zaken die niet per se noodzakelijk zijn voor het overleven. En daar speelt de buurtsuper soms graag op in! Hoewel sommige verzamelingen het overleven toch een stuk aangenamer maken!!Hachelijk?
NB Peter, Harry en Megma, die hier misschien nu eenmalig wel genoemd willen worden, bedankt voor het verzamelen van de Albert Heijn puzzelstukjes!

dinsdag 27 oktober 2009

Over de verjaardag

die NIET gevierd werd. Die werd dus niet gevierd. En werd om een andere reden gebak gehaald. Collega Boy, die hier niet genoemd wil worden, vond hier op het blog nogal veel autootjes en treinen voorbij komen. En te weinig smakelijke foto's. Dus voor Boy, voor de vulling van dit blog, is er gebak gekocht en opgegeten. Uiterst toevallig dus dat er ook iemand jarig was die zijn verjaardag niet wilde vieren! Hachelijk?

zondag 25 oktober 2009

Eurospoor 2009

Ieder jaar is in de herfstvakantie in de jaarbeurshallen in Utrecht de treinenbeurs Eurospoor. En ieder jaar probeer ik een bezoek te brengen aan deze beurs, die nog steeds de grootste genoemd mag worden van Nederland. Op deze beurs zijn spoorbanen van allerlei verenigingen en hobbiïsten te zien, staan de gebruikelijke (Duitse) handelaren maar ook veel winkeliers met koopjes. Naar mijn mening begint de toegangsprijs van 14 euro (parkeren 12 euro, consumpties tegen hoge beursprijzen) niet meer in verhouding te staan tot het gebodene (heb ik het niet eens over het teveel aan groen!). De (Duitse) handelaren en een deel van de winkeliers staan ook op de treinenbeurs in Houten (toegang 6 euro, gratis parkeren). (Hieronder: het 3railforum was ook weer in grote aantallen aanwezig!) De getoonde spoorbanen zijn toch iedere keer weer veel hetzelfde, Mtrack, Intercity, spoorclub Utrecht, Hannover schaal 1, Lego en een LGB baan. De zeer ruime looppaden tussen de spoorbanen zorgden voor de indruk dat het rustig was, maar ook dat er gewoon weinig spoorbanen te zien zijn (die krijgen een vergoeding voor hun komst en gaan dus ten koste van de winstgevendheid van zo'n beurs). Op het boodschappenlijstje stonden wat Märklin passtukjes en een paar linker wissels, een vrijwel nieuwe ouderwetse Märklin draaischijf bracht me aan het twijfelen. De Fleischmann draaischijf is defect, een nieuwe motor kost 40 euro + verzendkosten, Harlaar denkt de motor te kunnen wikkelen (arbeidsloon 100 euro? ) of een gehele nieuwe motorcomponent te moeten monteren (105 euro + arbeidsloon). Een tweedehands niet kapot te krijgen Märklin draaischijf kon ik meenemen voor 100 euro. En een paar wissels en passtukjes voor weinig. Nu moet dus alleen de spoortafel weer aangepast worden, de Märklin schijf ligt op de vlakke tafel tussen de rails. Hachelijk?

zaterdag 24 oktober 2009

Ins en outs van inserts

Misschien zouden we (Stef en ik) meedoen met de classicautoracebaanautorace bij Slipstream. De Sloter, die genoemd wordt op de goedgekeurde modellenlijst (ik herhaal niet hun woord homologatielijst omdat Brillie dan waarschijnlijk op tilt slaat bij het lezen van de letters h, o, m en o in deze volgorde) heb ik juist voorzien van mooie slot-it onderdeeltjes.

Scalextric GT40

Dus ben ik gisteravond een uurtje naar Stef gegaan om de Sloter te testen. En Stef op zijn beurt twijfelt over de inzet van een Sloter Lola of een Fly Porsche. We hebben ons nogmaals geërgerd aan de waardeloze site van Slipstream en vervolgens de regelementen nagelezen op de site van frankslot (http://www.frankslot.nl/N_frame.html?http://www.frankslot.nl/).

Scalextric GT40

De auto moet voorzien zijn van classic inserts (klassieke raceautovelgen) staat er te lezen. Tja, ik ben van mening dat een Maserati MC12 of een Ferrari F40 ook een klassieke auto is, laat staan dat ik verstand heb van klassieke inserts (we hebben het serieus over de velgen). Stef weet heel snel te melden dat slot-it geen klassieke inserts verkoopt, de Sloter (zie de eerste foto bij dit bericht) voldoet dus niet aan het reglement en gaat dat ook nooit doen!

Scalextric GT40

Een blik op mijn raceautootjessite en de goedgekeurdemodellenlijst van frankslot (ik gebruik ivm Brillie nog steeds dat andere woord niet!), een Ford GT40 (scalextric) voldoet ook!

Scalextric GT40

Daar heb ik er 2 van staan (de oranje auto, links op de foto is een Ford GT 2003, een toekomstige klassieker) en vanmiddag heb ik een poging gedaan de witzwarte met een rode balk nummer 59 te ontdoen van magneet en te voorzien van lood.

Scalextric GT40

Inserts hoeven niet, want de GT40 is al door de fabriek voorzien van klassieke velgen (zie hieronder op de foto, de linker auto heeft klassieke velgen, de auto rechts op de foto niet!).

Scalextric GT40

Dat verwijderen van de magneet is zo gebeurd, maar lood heb ik niet. Of dubbelzijdige tape. Dus heb ik met hotmelt een paar schroeven in de auto geplakt, met zeer matig resultaat op onze Ninco baan.

Scalextric GT40

Ik ben er nu klaar mee, deze classic race ga ik overslaan. Volgende keer beter. Dit keer zal ik niemand laten kijken naar mijn achterlichten, die van de GT40 vind ik trouwens ook heel mager. (de echte kenner ziet ook meteen dat de kap er niet goed op zit, de uitlaten zitten klem onder de kap).

Scalextric GT40

En ja, er staat nu een Slot-it classic een Ferrari 312 of Alfa op het wensenlijstje.