dinsdag 30 oktober 2012

Schilderen

 

Lisanne was van mening dat haar slaapkamer opgeknapt moest worden.



Een gedachte waarvoor ze in het lobby-circuit een belangrijke medestander voor zich wist te winnen, namelijk haar moeder.



Je moet je voorstellen dat ik dan op kantoor een watsup ontvang met de vraag hoe groot de kofferbak van de auto is, of daar een bed in past.



Vervolgens krijg ik binnen een paar tellen een nieuw bericht: 'laat maar zitten, we laten het wel bezorgen'. Jullie begrijpen vast: dan ben ik echt bezorgd!



Daarna krijg ik een lijstje door met welke kleuren verf ik moet halen bij de bouwmarkt. En hoeveel verf er gehaald moet worden.



Het resultaat toon ik hier op de foto's, en ook laat ik graag zien dat Lisanne me geholpen heeft haar kamer op te knappen.



Maar aan de modelspoorbaan knutselen, daar heb ik deze periode dus geen tijd voor.



Hachelijk?

maandag 29 oktober 2012

Mika live

Hierbij een filmpje gemaakt door Lisanne, mocht dat niet bevallen: blame it on the girl!

 

Hachelijk?

zondag 28 oktober 2012

Mika in paradiso

De deuntjes van de ernstig lieve artiest Mika zijn populair in huize 103. Een delegatie is vanavond afgereisd naar Paradiso om het concert bij te wonen, terwijl de rest van de familie naar 'ik hou van Holland' heeft gekeken.



Voor dit weblog zijn er natuurlijk foto's en een filmpje gemaakt, dat ga ik binnenkort hier plaatsen. Tot die tijd het optreden van Mika bij Paul de Leeuw.



Hachelijk?

zaterdag 27 oktober 2012

Over voetbal en open dagen


Tussen de voetbalwedstrijden van Lisanne en Wesley was er tijd voor de open dag van de plaatselijke bakker.



 
Net als dat er boerderijdagen (campina dagen) zijn, zijn er nu ook ambachtsdagen.



Mijn zaterdagen worden bijna helemaal geclaimd door het voetbal van voorgenoemd duo, het bezoek aan onze bakker ging ik doen met grut nummer 3.



En een bakkerij is uiteraard zeer boeiend om te bekijken, dat begint dan al met de kneedmachines.



Vanuit de kneedmachine wordt er een bolletje afgewogen, en deze gaat de rijskast in.



Na een halfuur is het bolletje klaar om de volgende machine in te gaan: het bolletje verandert in een langwerpig stuk deeg.



Mocht het een brood moeten worden, dan gaat het langwerpige deeg een bakvorm in, dit moet duivekater worden en moet worden geknipt.



Na het knippen wordt het brood ook gesneden en met iets ingesmeerd voor de glanzende kleur.



Dan wacht de tweede rijskast en vervolgens de oven,



maar daar hebben we niet op gewacht.



De bakkerij heeft ook een banketafdeling,



en daar mocht Elise een stuk cake versieren.



Slagroom en chocolade, wat wil een mens nog meer?



Na een uur gingen we zeer tevreden weer naar huis, met een korte tussenstop,



uiteraard voorzien van een culinair zeer verantwoorde versnapering!



Hachelijk?

donderdag 25 oktober 2012

Blogdippen en rijtuigen

Nu ik sinds 'doe maar' in een blogdip zit maak ik van de gelegenheid gebruik om jullie verder te stalken met rijtuigen.
De set blikken rijtuigen die ik in vorig bericht heb getoond heeft onderstaande set 42903 met 3 ICL (Inter City Lease) rijtuigen van de spoortafel verdrongen.



De kenner weet natuurlijk dat het gaat om Duitse rijtuigen die in verband met materiaaltekorten zijn gehuurd van DB van 2006 tot en met 2010, en voorzien van NS kleuren dienst hebben gedaan als intercity.

Tuurlijk vragen jullie je ook af hoeveel incomplete sets van rijtuigen ik nog meer heb liggen.




In de 24 centimeter blikken rijtuigen heb ik uiteraard een klassieke TEE die voor een 'normale' lengte nog 1 standaard 1e klasse rijtuig kan gebruiken (4085 is 1e klasse, 4087 is het restauratierijtuig en 4090 het panoramarijtuig).



En de intercity bestaat nu uit 2 tweede klasse rijtuigen van het model 4112, daar ontbreekt een 1e klasse rijtuig (4111), een bagagewagen en misschien ook een restauratiewagon, hoewel een restauratiewagon in de blauw beige kleurstelling niet bestaat.
(foto van Ane die hier graag genoemd wil worden, werktrein RTS te Almere)


 
Na deze uitleg ga ik er gemakshalve van uit dat jullie vanavond goed slapen, anders moeten jullie het verhaal nog maar een keer lezen. Dan wens ik jullie een fijn weekend!
(foto van Ane die hier graag genoemd wil worden, nog een keer dezelfde werktrein van RTS te Almere)



Hachelijk?

maandag 22 oktober 2012

Het bagagerijtuig

 
 
 
Märklin heeft jarenlang 24 centimeter lange blikken rijtuigen verkocht,



in een tijd dat iemand al blij was met een enigszins gelijkend rijtuig, het hoeft niet per se op schaal te zijn.




Dat de blikken rijtuigen degelijk speelgoed waren spreekt waarschijnlijk voor zich!



Daarna is Märklin rijtuigen op schaal 1:100 gaan maken, van plastic en met 27 centimeter nog steeds te kort.



De blikken rijtuigen werden waarschijnlijk steeds minder verkocht



en verdwenen ongeveer 10 jaar geleden uit het assortiment.



Inmiddels worden door Märklin rijtuigen gemaakt in 1:93,5, bijna op de juiste schaal (1:87,5), van plastic en eigenlijk te lang voor mijn spoortafel.



De blikken rijtuigen zijn in een speciale set met 12 stuks opnieuw leverbaar, ik was alleen op zoek naar het bagagerijtuig.



Deze lag op Eurospoor voor 12 euro, een koopje en mocht dus mee naar huis om de sleep (2 x 2e klasse, 1x eerste klasse, restauratie en bagagerijtuig) compleet te maken.



Hachelijk?

zondag 21 oktober 2012

Naar de Gelredome

 

John, die hier trouwens niet genoemd wil worden,



vroeg of ik zin had om mee te gaan naar de Gelredome.



Voetbalwedstrijd van Vitesse, dacht ik nog.



Maar het veld stond vol met volk,



en er was geen voetbal of grasspriet meer te bekennen.



Vervolgens zette iemand de radio hard aan met echte jaren 80 muziek.



In plaats van een fatsoenlijke voetbalpartij was de Gelredome omgebouwd voor de Symphonica in rosso concerten van Doe maar.



Nu had ik, geheel toevallig uiteraard,



de compact camera in de jaszak en dus heb ik een uitgebreide serie foto's en filmpjes geproduceerd.




Met een bomvolle geheugenkaart is de camera mee naar huis gegaan.



Ik hoop daarmee een goede impressie van dit geslaagde gebeuren te geven,



en wil hierbij, ook namens Lisanne, graag John nogmaals bedanken!




Van een aantal liedjes heb ik een compilatie gemaakt om de sfeer te laten zien.




Ter afsluiting laat ik graag zien dat we niets aan het ongewisse hebben overgelaten



om de avond een succes te maken.



Hachelijk?

zaterdag 20 oktober 2012

Een mooie dag: Eurospoor 2012

 
 
Dit weekend is de treinenbeurs Eurospoor in de jaarbeurs te Utrecht.



Een verplicht nummer voor alle (model)treinenliefhebbers.



Net als de modelspoordagen in Rijswijk en Rail in Houten,



maar dat wisten jullie vast al.




Eurospoor is de grootste beurs en een groot deel van de beurs is handel, koopjes en aanbiedingen.




Omdat ik net een Taurus heb gekocht, heb ik zeer veel koopjes aan mij voorbij laten gaan.



Een Marklin NS 1702 (analoog) voor 85 euro, een 110 voor 50 euro,



de 2803 (Angel rail lok die o.a. de Fyra trekt) voor 80 euro en diverse MAK diesels (6409 geel grijs, rail4chem, acts) voor 149 euro.



Hoewel jullie wellicht de indruk hebben gekregen dat ik altijd vette hap naar binnen werk:



ik heb nu gewoon broodjes mee.




Een eerste fotomoment op Eurospoor is uiteraard de Adtranz 12X, de voorloper van de Traxx lokomotieven,



waar ik jullie afgelopen dagen tot meer dan vervelens toe over heb verteld.



Toen ik met neef Richard aan de koffie zat ging tegenover ons een meneer zitten die precies hetzelfde soort zeldzaam en uitermate lelijke Italiaanse wagonnetje had gezocht en gekocht als Richard.



Maar dan in H0, van de al tientallen jaren geleden verdwenen Italiaanse fabrikant Pocher.



Wim de kok die niet koken kan en binnenkort met pensioen mag heeft ons nog geprobeerd te verleiden met de vele koopjes van de firma Molekamp, ik heb echter de knip dicht gehouden!



Na een rondje langs de vele best wel (NOT) boeiende dubbelsporige modulebanen waar de treinen non-stop rondjes racen,



heb ik nog een laatste blik bij de handel geworpen, voor een Re4/4 voor weinig voor neef Erik.



Die Re 4/4 voor weinig hebben we niet gezien, met een wagonnetje als aankoop ben ik dan toch zeer tevreden naar huis afgereisd,



waar NS uiteraard weer haar best had gedaan om ons verblijf in de trein te verlengen!



Volgend jaar staat Eurospoor weer op de kalender!



Hachelijk?