vrijdag 28 juni 2013

Enkel knutselen op zolder en flauwe filmpjes


Woensdagmiddag heb ik op zolder geprobeerd het stoomdepot verder aan te kleden, met strooimateriaal, struiken en personeel.



Woensdagavond heb ik, terwijl ik bijna de winnende goal ging maken bij de voetbalwedstrijd, op de hiel van Ramon gestapt, waardoor ik weer door mijn enkel heen ben gegaan.



De linkerkant deze keer, en helaas heb ik twee dagen met mijn voet omhoog moeten zitten.



Twee dagen geen zin in het weblog of spoorbaan en  vrijwel geen meter gelopen, vanmiddag heb ik pas meer dan 10 meter kunnen lopen en een bezoekje aan de zolder gebracht.



Ik was toch benieuwd hoe alles was opgedroogd! Er moet nog gestofzuigd worden om het teveel aan strooimateriaal te verwijderen, maar ik vind het aardig geworden.



Iemand op het 3railforum zocht een tender voor de 3050, en dat is een elok (SBB Ae6/6). Bedoeld werd waarschijnlijk een 3005, wel een stoomlok.



Ik heb vanmiddag op zolder ook direct een flauw filmpje gemaakt over deze tender, voor de liefhebbers van flauwe filmpjes.





Hachelijk?

zondag 23 juni 2013

Het lokdepot


Nu het regen en wind ons huis teisteren is het weer tijd voor een echte winterhobby, de modelspoorbaan!



Het lokdepot had ik tot op heden overgeslagen,



buiten wat gebouwtjes was het een kale boel.



Met een zak aquariumgrind wil ik de boel aankleden.



Uiteraard is er dan een tweede gang waarbij grassen en struiken geplant gaan worden,



maar dan moet het grint droog zijn.



Het dieseldepot heb ik verhoogd zodat het beter langs het spoor past,



de zandtoren is daarmee ook een stukje hoger komen te staan.



Met verf is het oliedepot vervuild, het kolenbunker is met verf en kolenstrooisel vervuild.



De witte glans komt van de natte lijm, maar verdwijnt als de lijm droog is.



Ook de spoorlijn naar het bergdorp is voor een deel voorzien van grint, het bergdorp zelf moet nog gebeuren.



De 1016 moet de stam dubbeldekkers weer afgeven aan de 1631,



die weer goed lijkt te functioneren.



Laat de winter maar komen!

donderdag 20 juni 2013

De tuin


Bij vorig bericht heb ik verteld dat ik zaterdag aan de tuin geknutseld heb, wat ik overigens zeer vervelend werk vind!



Collega Harry vroeg vanmorgen zelfs wat ik eigenlijk in de tuin gedaan had.



Eigenlijk heb ik Lisanne planten laten uitzoeken en ze in potten en in de tuin laten zetten, onder het motto dat zoiets opvoedkundig heel verantwoord is.



Zelf heb ik toezicht gehouden,



of eerlijk gezegd, toezicht laten houden.



Hachelijk?

woensdag 19 juni 2013

Retro fietsen of SWL?


Zondag was een retro fietstocht in Haarlem waarvoor ik me opgegeven had.



In de aanloop naar zondag bleken de andere retro fietsers wel uitermate fanatiek te zijn met die retro look, worstenhelmen, retro kleding en broeken met leren zemen.



De Koga Myata ziet er van een afstandje wel netjes uit, van dichtbij is duidelijker te zien dat deze een opknapbeurt kan gebruiken voordat deze er weer okselfris bij staat.



Toen het zaterdag behoorlijk waaide (bijna orkaankracht!) heb ik besloten niet te investeren in nieuwe banden, kabels, remblokken en handvatten maar in plantjes voor in de tuin.



In plaats van naar Haarlem zijn we zondag naar Enkhuizen gereden (uiteraard NIET op de fiets)



voor een bezoek aan Sprookjeswonderland.



Zoals altijd was het er heerlijk toeven,



een bezoek aan het kasteel van Violinde leverde als vanouds een bak aardbeien met een pietsje slagroom op.



De speeltuin was top,



en ook de kinderboerderij was leuk (het jonge hertje is 4 dagen oud).



Ik vind het best wel jammer dat ik niet aan de retro fietstocht mee heb gedaan,



maar het alternatief was ook bijzonder geslaagd!



En na juli moeten we nog een keer voor een nieuwe topattractie!

maandag 17 juni 2013

Over vaderdag en de Fyra


Hoewel het tegenwoordig allemaal uiterst commercieel gedoe is doen we hier gewoon mee aan Valentijnsdag, Moederdag en Vaderdag.



En aan alle andere feestdagen die we jaarlijks kunnen vieren.



Om het grut te helpen had ik alvast een bestellinkje op internet geplaatst,



het gaat jullie vast te ver om te vertellen dat ik nog behoorlijk heb moeten zoeken naar dit cadeau en dat deze eigenlijk overal hier in de buurt (Harlaar) en bij de mij bekende internetwinkels uitverkocht is.



Het betreft dus een bouwserie 28, een Bombardier TRAXX locomotief



die door Angel Trains Cargo wordt verhuurd aan de Belgische spoorwegmaatschappij SNCB



en die afgelopen jaren te zien was op de HSL Zuid



om de Fyra te trekken, met de bekende Prio rijtuigen.



Deze Belgische locomotieven van de bouwserie 28 zijn ook te vinden in de regio Rotterdam met goederentreinen,



hij kan dus probleemloos voor de diverse diensten ingezet worden




 en heeft een van de NS 1100 locomotieven naar de vitrinekast verdreven.



Toen ik mijn collega Peter wilde overtuigen van het nut van deze aankoop door het grut, bleek ik het laatste exemplaar bij de internetwinkel te hebben besteld,



zodat ik gistermiddag en gisteravond met extra veel plezier deze lok haar eerste rondjes op de spoorbaan heb laten rijden.



Hachelijk?

woensdag 12 juni 2013

Autocross in Sint Maarten, deel 3

In het overbodige derde deel ga ik jullie iets meer laten zien van de autocross,



dat begint uiteraard bij de coulissen, waar de auto's tegen lekkage van vloeistoffen op zeilen geparkeerd staan.



De auto's zijn geprepareerd

\

voor hun werk als botsauto, bestuurder, benzinetank, radiator en remvloeistofreservoir



bevinden zich binnen de veiligheidskooi,



zodat botsingen vooral blikschade opleveren,



de bestuurder zit echter veilig!



Dan geven vooral de zware (700pk sterke) stockcar's een enorme stofwolk op de modderbaan,



zodat ik zondagavond voor de tweede keer dit jaar onder de douche moest.



De baan wordt geprepareerd door een mannetje op een tractor met een zandschuiver



en daarna gaat een tweede mannetje op zijn tractor met de gierwagen



gevuld met water erachteraan.



De geul is een populaire locatie langs het circuit,



foutparkeerders worden echter met de Manitou



afgevoerd naar elders.




Of men rijdt gewoon verder! (Planten moesten na afloop aan de rechtmatige eigenaar worden teruggegeven).



Later op de dag was de baan zo vochtig dat er minder zandwolken tijdens de race opgeworpen werden.



Door het hek



waren sfeervolle plaatjes te schieten,



maar ik moet dit onderwerp



uiteraard beëindigen met een filmpje.



Hachelijk?