zaterdag 31 januari 2015

Over treinen en sneeuw


Treinen en sneeuw gaan in Nederland niet goed samen, als er al een vlokje sneeuw wordt verwacht schiet NS in de stress.

(VIRM richting Utrecht en Maastricht)


Afgelopen jaren werd dan direct de dienstregeling gehalveerd,

(Sprinter SGM van Schiphol naar Lelystad)


maar omdat die opdracht doorgaans niet zo goed werd begrepen werden ook de treinen gehalveerd.



Waardoor de capaciteit eigenlijk nog maar 1/4 (25%) van normaal was.

(SLT van Schiphol richting Zaandam en Hoorn)


Donderdag werd ook de dienstregeling gehalveerd, maar gelukkig waren de treinen zelfs langer dan normaal.

(Thalys)


En oponthoud hadden de treinen hier ook nauwelijks.



Dat motiveerde om vandaag de compact camera mee te nemen naar het werk,

(186 met prio rijtuigen van Breda richting Amsterdam CS)


om treinen in de sneeuw foto's te maken.

(186 met intercity NS internationaal naar Antwerpen en Brussel)


Nu was er niet zoveel sneeuw gevallen en was het vandaag ook best wel warm,

(Intercity van Brussel richting Amsterdam CS)


op de foto';s van vanmorgen is best wel veel sneeuw nog te zien.,

(Twee gekoppelde Thalys richting CS)


Tijdens de lunchpauze

(Richting Schiphol


was de sneeuw al bijna helemaal weg.

(Nieuwe 186 onder de kap van Sloterdijk, richting CS)


Maar gelukkig, aan het eind van de middag, op weg naar huis,

(Stoptrein van Amsterdam CS naar Haarlem en Beverwijk)


viel er weer genoeg sneeuw voor een foto.



Hachelijk?

woensdag 28 januari 2015

Over het installeren van gidsen


Zodra de scout ongeveer 12 jaar is gaat hij naar de volgende groep, 


de gidsen voor de meisjes en de esta's voor de jongens, 


en bij die volgende groep moet je geïnstalleerd worden! 


Bij de vorige groep, bij de meisjes heet die hier de kabouters, was de scout ooit ook geïnstalleerd. 


Iedere leeftijdsgroep heeft zijn eigen kleur overhemd. 


Ook zit er verschil in een aantal van de emblemen. 


Hoewel ik jullie graag tot in detail had willen vertellen welk embleem waar op het uniform bevestigd moet worden, zodat dit weblog de juiste diepgang en mate van slaapverwekkendheid bereikt, 


heb ik niet goed genoeg opgelet bij de uitleg om dat hier te kunnen herhalen. 


Helaas voor jullie. 


Op de kiekjes zijn twee stuks grut te zien van de familie 103 


die vanavond geïnstalleerd zijn bij de gidsen, 


Elise als gewone gids en Lisanne als leiding. 


Verdwalen zullen we dus niet meer! 


Hachelijk?

woensdag 21 januari 2015

Naar Huider in Heerhugowaard


Geen boswandeling vandaag, ondanks het uitstekende wandelweer.



Dus ben ik in de auto gesprongen voor een bezoek aan modelspoorwinkel Huider in Heerhugowaard.



Normaal ga ik altijd naar Harlaar in Badhoevedorp,



maar ik wilde kijken of Huider wat meer aankleding voor de spoorbaan heeft.



Goedkoop is Huider niet, maar dat waren de winkeltjes in Rijswijk ook niet.



De aanwinsten, een Artitec Van Gend en Loos busje,



een ijsstalletje en een schilder,



heb ik vanmiddag op een stukje doorzichtig plastic geplaatst.



Kunnen ze niet omvallen en toch snel verplaatst worden.



Het resultaat gaat er steeds beter uit zien, dacht ik.



Hachelijk?

zondag 18 januari 2015

Nationale modelspoordagen in Rijswijk


Dit weekend waren de Nationale modelspoordagen in Rijswijk.



Tegenwoordig heet het zalencomplex 'De broodfabriek', naar de bakkerij die er kennelijk vroeger gevestigd was.



Voorheen heette het Darling market, een Oosterse markt en een speelgedeelte voor kinderen.



Veel tentjes waar je diverse soorten eten kon halen en in het midden was een grote ruimte met tafels.



Maar dat is niet meer, het is helemaal opgeknapt, netter gemaakt.



Met een broodjeswinkeltje en een snack bar.



Maar kan ik doorgaans een foto met vette hap voor jullie produceren, dit keer is het gewoon een koffie en een krentenbol.



De beurs bestaat voor 2/3 uit handel en voor 1/3 uit modelspoorbanen.



Die modelspoorbanen zijn de fraaiere exemplaren, geen dubbelsporige modulebanen waar de treinen hard rondjes rijden.



Banen die ook bij de 'serieuze' beurs Ontraxs (in het Spoorwegmuseum) te zien zijn.



Tuurlijk hebben we ook de handel bekeken.



Wat voor neef Richard (wil hier niet genoemd worden) hachelijk was,



nu de moderne beurshandelaar een pinapparaat heeft en de aankoopbon naar je huisadres mailt.



Wat dus direct thuis te zien is en tot vragen kan leiden!



De aankopen waren dus bescheiden.



Hachelijk?