Ik verwacht inmiddels dat jullie uitkijken naar het einde van deze slaapverwekkende serie.
En dat duurt nog even, want na deze serie heb ik nog 2 series foto's, van de modernere eloks en van treinstellen.
Maar daarna zijn jullie weer een tijdje verlost van foto's van Koblenz.
Altbau
1 De E69
2 De E71
3 De E44
4 De E93
5 De E18
Na WO2 wordt besloten voor elektrificatie van een groot deel van het spoorwegnet, grote hoeveelheden elektrische locomotieven zijn nodig: de eenheidslocomotieven (110, 140, 141 en 150)
6 De 110 (E10)
De 110 met 'kast' opbouw, ronde roosters en regengoot rondom.
De 110 met bugelfalten (strijkbout) neus, doorlopend vierkant rooster en korte regengoten.
(De 110 300 is als testlocomotief gebruikt voor de 103 en is getest voor een topsnelheid van 200 km/u)
Bouwserie 115 is een 110/113 die in 2006 is verkocht aan DB autotrein (vierkante roosters, korte regengoten)
De E10.12 (in Rheingold) uitvoering is de 160 km/u versie van de 110, die standaard een topsnelheid heeft van 140 km/u.
7 De 140 (E40) is een 110 met andere tandwielverhouding, waardoor deze een lagere topsnelheid heeft maar beter goederentreinen kan trekken
8 De 141 (E41) lichte personen- of goederentrein
9 De 150 (E50) is de 6 assige goederentreinlokomotief
Verbeterde versies van de eenheidslocomotieven:
10 De bouwserie 181, twee stroomsoorten locomotief
11 Bouwserie 111 (verbeterde versie van de 110)
12 Bouwserie 151, verbeterde versie van de 150
Dan Oostduitse locomotieven die na de wende (in 1989) ook gebruikt werden in heel Duitsland.
12 DR bouwserie 211 (DB serie 109), gebaseerd op de E10 (110)
13 DR bouwserie 243 (DB serie 143)
14 DR bouwserie 250 (DB serie 155)
15 DR bouwserie 230 (DB serie 180), een locomotief gebouwd door Skoda