woensdag 30 december 2015

De 189


Voor mijn verjaardag had ik van mijn ouders en van mijn broer Rob en zijn familie cash gekregen om een mooie modelspoor-aankoop te doen.



Bovenaan de wensenlijst stonden de Duitse bouwserie 150 en de Nederlandse 189.



Die 189 stond van Roco voor een aangename prijs te koop bij meneer Harlaar in Badhoevedorp,



de 150 in beige-blauw van Marklin is niet meer leverbaar en de 189 van Marklin kost zo´n 300 euro.



Omdat mijn voorkeur toch uitgaat naar locomotieven van Marklin ben ik Marktplaats af gaan struinen tot ik een schappelijk geprijsde 189 (Marklin 39890) gevonden had.



Na wat mailwisseling waren een prijs en afhaaldatum afgesproken.



En zo heb ik gisteren deze 189 gekocht, een model met een softdrive sinus motor, uiteraard volledig metalen kap, toeter als geluidsfunctie en grootlicht.



De 189 zie ik dagelijks rijden voor lange kolentreinen

(189 bij Sloterdijk Westhavens)


van de OBA in Amsterdam naar Duitsland.

 (189 te Uitgeest met kalktrein)

De bouwserie 189 is een lok van het type Eurosprinter van Siemens en is gebouwd vanaf 2003.

(Marklin Duitse bouwserie 152)


De bouwserie 152 is de eerste Eurosprinter en werd vanaf 1992 gebouwd (de ES 64F), de 189 is een Eurosprinter geschikt voor 4 stroomsoorten en kan zowel voor goederentreinen als voor reizigerstreinen worden gebruikt.

(Marklin Oostenrijkse bouwserie 1016)


Ook de Taurus is een lok van het type Eurosprinter (ES 64 U4). De 189 027 behoort tot de loks van de bouwserie 189 die toegelaten zijn in Nederland.

(Vóór Marklin 186 hobbylok, achter Marklin 189)


Op de foto´s zijn ook duidelijk de verschillen te zien met de bouwserie 186,



de Traxx van Bombardier, waarvan 4 exemplaren rondrijden op de spoorbaan.



De Eurosprinter is sinds 2007 vervangen door de Vectron, de bouwserie 187.



Die staat vanaf heden op het wensenlijstje.....



Hachelijk?

zondag 27 december 2015

De Artitec ovaalramer


Op de modelspoorbeurs in Genk had ik Wim-de-Artitec-verkoper (voorheen beter bekend als Wim de kok) gesproken,

(Hieronder: de 1931 Lincoln heeft geen ovalen ramen)


die was erg enthousiast over de Artitec ovaalramer en op dat moment heb ik besloten de Goedheiligman en de Kerstman aan te schrijven (uiteraard via moderne e-mail) om mij zo'n Artitec wagon te schenken.

(Hieronder: blikken Marklin rammelrijtuigjes)


De Goedheiligman had geen ovaalramer voor me meegebracht uit Spanje,

(Hieronder: Loki op zoek naar de ovaalramer)


maar gelukkig lag er eerste kerstdag wel een ovaalramer onder de kerstboom (een Albert Heijn met kluit, voor het geval jullie dat echt willen weten).



Een ovaalramer is een rijtuig dat van 1928 tot 1970 door NS gebruikt werd in binnen en buitenland.



Een uitstekend rijtuig dus om onderdeel uit te maken van mijn museumtrein,



die bestaat uit een tweetal Roco 3e klasse blokkendoosrijtuigen en een Roco 2e klasse plan D (bolkop) rijtuig.



De ovaalramer is dan een AB, zowel 1e als 2e klasse rijtuig.



Eigenlijk ontbreekt nu in de museumtrein alleen nog een groene Artitec stalen D, een goederenwagon.



Voor de liefhebbers heb ik een filmpje gemaakt....



Hachelijk?

donderdag 24 december 2015

De spoorbaan van Erik


Het is hier lang stil geweest over de spoorbaan van neef Erik, die hier trouwens niet genoemd wil worden.



In december 2013 was de oude spoortafel afgebroken en al het materiaal opgeborgen.



Na de verhuizing moest de nieuwe zolder klaar gemaakt worden voor de nieuwe spoortafel.



Er moest een verlaagd plafond komen om extra bergruimte te maken, de elektra is vernieuwd, de mechanische ventilatie is aangepakt.



kortom, veel voorbereidend werk!



Ook moest er goed nagedacht worden over de nieuwe spoortafel, hoe kan Erik de beschikbare ruimte zo goed mogelijk benutten.



Dan werd er hout gehaald en zaagwerk verricht,



de bouw van de nieuwe tafel is begonnen!




Eigenlijk gaat dit deel heel snel,



het zagen, boren en schroeven ligt ons wel!



Afgelopen dinsdag hebben we de eerste rails gelegd



om de tafel en de hellingen te testen.



En dan rijdt, na 2 jaar, de eerste trein, uiteraard een 103,



zijn eerste meters.



Uiteraard hebben we een filmpje gemaakt voor de liefhebbers.



Hachelijk?

maandag 21 december 2015

Me verjaardag


Ieder jaar doe ik weer me (irritantste woord van het jaar 2015, zie https://www.nu.nl/cultuur-overig/4178729/me-gekozen-als-irritantste-woord-van-jaar.amp) best me verjaardag stil te houden,



maar helaas is dat ook dit jaar me weer niet gelukt.



Dit jaar kwam dat me extra hard aan,



want het is volgens me omgeving een bijzonder getal,



iets over Abraham en mosterd.



Op dit moment heb ik alle jolijt nog overleefd en vanavond ben ik niet thuis,



morgen is het weer als voorheen.



Hoop ik.



Hachelijk?

zondag 20 december 2015

De "ouderen" race op het Souterrain circuit


Vrijdagavond was bij Marc S., die hier trouwens niet genoemd wil worden, een race voor de oudere jongeren.

(Koffie, schuimpjes en marsepein, een goed begin is het halve werk!)


Of de jongere jongeren het vrijdag af lieten weten omdat ze gewoon niet kunnen winnen van de oudere jongeren zullen we dus nooit weten,

(Scalextric Maserati MC12)


de jongere jongeren waren er niet!

(De foto's zijn groot te klikken!)


De race was er een van het type 'eruit is eruit', de auto's bleven dezelfde baan staan, alleen rijders en regelaars wisselden van baan.

(Drie NSR Porsches van Marc staan klaar voor de race)


De drie minuten die iedere race maximaal kon duren bleek lang,

(Marc en JW staan bijna klaar voor de race)


meeste races hadden 2 rijders al veel eerder de controle over de auto verloren

(Martin)


en deze in de fraai door Marc (wil hier nog steeds niet genoemd worden) aangelegde scenery geplant.

(Marc moet een Porsche redden)


Overigens was dat minder erg dan je misschien zou denken,

(Slotracen kan een hachelijk gebeuren zijn)


dat gaf namelijk een rustmoment waarin een hapje van deze heerlijke cheese bacon chips genomen kon worden,



zonder dat er een andere oudere jongere hinderlijk in de weg stond.



Uiteindelijk bleek Martin de terechte winnaar,

(Bij de op het circuit gevonden voorwerpen ligt zelfs een oude Alfa....)


na het verplichte poseren voor het scorebord,

(Martin heeft gewonnen!)


een foto die nu waarschijnlijk nog jarenlang rond zal gaan op het internet,



werd nog een korte race gereden met de kleine Italiaanse sportautootjes.



Hoewel ook van deze race de uitslag heel belangrijk gevonden zou kunnen worden,



heb ik niet de moeite genomen



een foto te maken van het scorebord.



Lees: ik had dus niet gewonnen!



En zo kwam helaas weer een eind aan een hele gezellige en sportieve avond!



Hachelijk?