woensdag 14 augustus 2013

De dubbeldekkers dubbel


Stefan, die hier niet genoemd wil worden, had de eenmalige, unieke, zeldzame en uitermate fraaie NS dubbeldekkerset van Märklin gekocht.

(hieronder: rechts Rivarossi met ronde buffers, trappetjes links op de kop en pantograaf, links Marklin met rechthoekige buffers, geen pantograaf en 2 antennes op het dak)



Omdat Stefan tot op vandaag thuis verzuimd heeft een spoortafel aan te leggen,



mocht zijn aanwinst bij mij op zolder een rondje rijden.

(links Rivarossi met witte lampen, rechts Marklin met gele lampen)



Zoon Ferry, mijn neven Erik en Richard en mijn broer Rob hadden

(hieronder: achter de Marklin met aan de rechterzijde van de kop de trappetjes, geen pantograaf en groen interieur, voor de Rivarossi met dierenembleem op de zijkant, pantograaf en rood interieur)



in hun drukke agenda's ruimte gemaakt om dit historische moment live mee te maken.

(hieronder links de Roco 1858 met 2 airco units, beide cabines van de lok kunnen immers gebruikt worden, rechts de Marklin 1711 met één airco unit, de lok zit vast aan de trein bevestigd, maar één cabine wordt gebruikt)



Uiteraard hebben we de Marklin lok en rijtuigen vergeleken met mijn Roco lok en Rivarossi rijtuigen,



waarbij toch een groot aantal verschillen waar was te nemen in gevoel (plastic Roco lok tov metalen Marklin lok), geluiden (de Marklin lok is full sound),

(hieronder: Erik kon geen DB of SBB logo ontdekken en denkt er het het zijne van....)



uitvoering (het gaat in feite om een andere serie dubbeldeksmateriaal, mijn rijtuigen zijn DDM-1 materiaal uit 1985, de rijtuigen van Stefan zijn DD-AR rijtuigen uit 1991-1994 van de series DDM-2 of DDM-3),



verlichting maar ook in geld (Marklin lok is fors duurder dan de Roco lok).

(hieronder: links de 1631, met lichtgrijs dak ipv donker grijs)



Als ook de 1631 met ICE rijtuigen uit het schaduwstation komt



kan ook de eerste generatie Marklin lok, eigenlijk een omgespoten Franse lok, vergeleken worden met de nieuwste uitvoering.

(hieronder: voor de 1631 met toeters en Duitse pantografen, midden de Roco met 2 airco's en fraaie pantografen, achter de 1711 met 1 airco en nieuwe pantografen)



Ik sluit maar af met de mededeling dat ik vanmorgen een staatslot ga halen,



wie weet kan ik volgende maand dan ook deze set hier als nieuwe aanwinst presenteren.



Hachelijk?

6 opmerkingen:

Sjoerd zei

Stom dat het me nu pas opvalt, je hebt nergens bovenleiding op de baan...Maar goed, ik hou van al dat Nederlandse materieel. Het spul moest niet zo pokkeduur zijn.

FRANK103 zei

@sjoerd: door bovenleiding kan ik niet goed meer bij de treinen of aankleding, verder is de juiste bovenleiding van sommerfeld duur en kunnen de treinen op de rest van de baan ook niet met de pantografen omhoog rijden, eigenlijk wil ik dus ook geen bovenleiding. Maar je hebt gelijk, rijd je met eloks dan moet er bovenleiding hangen.
Een gelijkstroom modelspoorbaan is snel goedkoper dan marklin, van roco en piko zijn de ns modellen ook goedkoper dan van marklin, dan kan de investering best nog meevallen, maar als je veel wensen en ruimte hebt wordt het een kostbare zaak. Als je naar mijn spoorbaan of die van Erik kijkt moet je wel bedenken dat een groot deel van het materiaal soms al 40 jaar oud is en we gemiddeld maar zo'n 2 loks per jaar kopen, dan valt de jaarlijkse uitgave best mee!

www.brillie.nl zei

Eindelijk geen Nokia meer?

Albert y Mara zei

De uitleg aan Sjoerd is mij helemaal duidelijk. Of het nu MG's zijn of modeltreinen, het kostenaspect speelt altijd een rol. En van die bovenleiding, die heb ik vroeger ook niet gehad op die grote baan. Nu rij ik op mijn huidige baan alleen met diesel en stoom. Ook een beetje aangelegd voor de kleinzoon als die bij ons logeert. Zoals je weet zit ik sinds dit jaar gemiddeld 32 weken per jaar in Spanje en dan doe je in die overige 20 weken niet zo veel aan je treinenhobby. Soms jammer, de maand oktober als ik in Nederland ben, maar de zomer rij ik toch liever met m'n MG of de Honda CRX van Mara.
Spoorse groeten Albert

FRANK103 zei

@brillie: wel hoor, prepaid. Maar dit is niet mijn telefoon.

FRANK103 zei

@albert: de bankrekening speelt altijd een rol, en tijd en ruimte zijn de andere 2 factoren. Ik vermaak me ook uitstekend met goede boeken over het spoor, zoals boeken van geramond of transpress, maar ritjes met de cabriolet lijken mij ook uitstekend als tijdverdrijf!